torsdag 30 april 2009

Intoleransen skadedjur

Jag är ibland ute på skolor och håller seminarier. Metoden som jag jobbar utifrån kallas "Livskompassen". Innehållet går ut på att skapa dialog, motivation och inspiration att utvecklas och få saker och ting gjorda både för egen del och tillsammans med andra. Då jag håller utbildningar utvärderas de alltid av deltagarna. Och på en sexgradig skala hamnar snittet ofta någonstans kring 5,5. Således bra betyg. Nu var jag på en skola där en av de manliga lärarna sökte upp mig i en paus. Samtalet var ungefär så här: "Du som jobbar med film kanske kan svara på varför det är så mycket bögar inom film och teater". Jag svarade att jag inte vet om det är flera inom kultur än inom andra områden men att det kanske syns mer här. Mannen lyfte fram flera kända namn med tydlig avsky i rösten och frågade om jag visste om att de var bögar. Jag svarade att den sexuella läggningen är vars och ens ensak och det viktiga är väl karaktären och människan. Hans betyg på mitt seminarium blev "Ettor" och han kommenterade det med "den där Börje Peratt...... " och så vidare. Denna lärare jobbar dagligen med unga människor varav några sannolikt har andra sexuella preferenser än dom som just denna lärare accepterar. Visst är det tragiskt. Det får mig att tänka på American Beauty och "Böghataren" som själv var homosexuell och med sitt homofoba hat gjorde allt för att undvika att tillstå det.