söndag 12 april 2009

Piraterna dödar kulturen

Inatt diskuterade jag Pirate Bay med en ung man. Han hävdade att de inte gör något olagligt. De som laddar upp och laddar ner är ju bara privatpersoner som tar för sig för personlig användning. Är det en generationsfråga? Är det omedvetenhet, bristande insikt eller en modern omoral? Varför ska man betala för egen användning? Vi bandar ju av TV och radio. Javisst. Jag bandade av TV som jag betalat licens för att se och radio som jag betalat licens för att lyssna på. . Jag lade inte ut det så att vem som helst kunde kopiera. Jag gjorde således rätt för mig. När jag går på bio betalar jag för biljetten. Men med den biljetten kunde inte alla andra, vem som helst också se filmen. För att slippa betala för sig använder den unga mannen som argument storbolagens vinster och nämner Metallica som exempel på giriga miljardärer som bara vill ha mer. De som bär skuld använder ofta undanflykter för att dämpa eget ansvar och dåligt samvete.
Men alla vi som inte har någon lön. Som är helt beroende av att få betalt av dem som lyssnar eller tittar på det vi skapat. Varje liten cd som säljs varje visning som görs. Varje krona är viktig.
Jag är en kulturarbetare och producent som måste leva av att folk betalar för de produktioner vi gör.
När vi helt ofinansierade drog igång ett långfilmsprojekt innebar det att alla satsade av sig själva sin ekonomi och sitt arbete för att få en chans att efteråt få betalt via intäkter från bio och dvd. Många arbetslösa unga människor har lagt in tid, svett och tårar och själv har jag satsat hundratusentals kronor i projektet. Vad händer då när vi färdigställt verket. Jo idag är en ny situation. Det stora hotet är att det läggs upp på Pirate Bay och att användare där skiter i att betala "biljetten". De stjäl vårt verk och vårt arbete och jag som producent får inte heller en chans att få ihop ekonomi till att kunna göra nya filmer eller ny musik. Den ena efter den andre konstnären måste lägga ner sitt skapande. Jag vill fortsätta göra film men situationen blir ju alltmer hopplös. Sanningen är den att Pirate Bay är ett kriminellt monster och borde kunna fällas med hjälp av åtminstone hälerilagen. Att man inte sänker deras servrar och stoppar dem med alla medel är oerhört märkligt. Piraterna understöds av Tele 2 som passande har ett osympatiskt svart får som sin galjonsfigur. Att Pirate Bay understöder en organiserad kriminell verksamhet bevisas av vad som hände då de erbjöd anonymitetsskydd. Ett skydd för att fildelare skulle kunna undfly Ipredlagen. 100 000 svenskar skaffade denna "tjyvmask" redan första veckan. Ja för det är vad det är. "En rånarluva" för att inte avslöjas när man stjäl. Inom idrott utgör dopingen ett svårt problem. Den som fuskar tar både ära och heder av sporten och roffar åt sig fördelar. Man snor vinstpengar och sponsorpengar och saboterar möjligheterna till att överleva för de som kämpar med ärliga medel. Precis som Pirate Bay gör för oss kulturverksamma.
En kollega har valt att bara visa sina verk i en egen privat liten biosalong. Han fyller denna salong och har skapat en egen verksamhet men nå ju inte längre den breda massan. Kanske det är framtiden.