söndag 8 maj 2011

Avslutning av "Toward a Science of Consciousness"

Synkronitet blev lördagens tema. Hade inte tänkt åka in till Frescati pga av förkylning men så väcktes jag av att Peter Meyers ansikte och röst manade upp mig. Har före denna vecka inte haft Peter i åtanke på nästan 10 år, sedan han allt för tidigt gick bort endast dryga 50 år gammal. Hörde: "Stöd och Initiativ" och så kom knackningen i väggen för att tala om, jodå det är inte din fantasi. Så jag åkte in och hann precis med slutet på Peter Fenwicks föreläsning om döden (NDE expert). Hans tankar ligger nära mina om "oberoende sinnen" och jag fick en chans att ställa just den frågan. Fenwick svarade: "Jag pratade just med Dr. Deepak Chopra om det men vi såg svårigheter i hur en sådan forskning skulle finansieras".

Annika Doping på scenen gör en mycket bra insats som moderator med så pass komplicerade teorier lyckas hon ändå ställa bra frågor. Och jag tänkte att det vore bra att kolla om jag skulle åta mig att köra henne efteråt. Det var en fråga som ställts till volontärerna.
Så går jag förbi vad som verkar vara en inspelningsstudie. Kunde inte låt bli att titta in. Jodå där var något av ett tekniskt kaos och frustration och stress vibrerade. Hörde att det var mickproblem så jag föreslog en lösning som slutade med att jag blev "bomoperatör".
Hade tidigare lyssnat på några av de tunga elefanterna inom kvantforskning och medvetande, Stuart Hameroff och Roger Penrose och hade önskat få en djupare förklaring till deras tankar och slutsatser kring "quantum consciousness".
Hela inspelningsarrangemanget var en förberedelse för att Annika Dopping skulle intervjua Hameroff och Penrose!!! Med micken i hand hamnade jag på första parkett. Man diskuterade bland annat om att det behövs ett vetenskapligt genombrott, en "mind revolution" som kan vägleda forskningen mot att förklara medvetandets märkligheter. Jag skulle vilja säga den gränslösa kommunikationens märkligheter.

Min kommande bok "Tolv Sinnen" tycks ligga rätt i tiden :)

Börje Peratt

Medvetandets Uppkomst | On the Origin of Consciousness

Succébo-fröet till framgång - Börje Peratt - 9789197788014 | Bokus

Tolv Sinnen - Börje Peratt - 9789197788021 | Bokus