lördag 25 juni 2011

Därför kommer SAAB att klara sig

På måndag efter midsommarhelgen ska SAAB gå i graven, tror många. SAAB har ett internationellt etablerat varunamn och en slags mytologi kring sig som inte kommer att tillåtas att gå till spillo. De kinesiska delägarna vet om detta och kommer att använda läget till att bli majoritetsägare.

Är Victor Muller "den flygande holländaren" som kan väcka liv i Fågel Fenix?

Varför jag tror på SAAB när vi sett så många försök gå under är egentligen tron på en person. Victor Muller uppvisar en obändig vilja som är sällsynt. Och när reportern undrar om han ska lyfta ut sin bonus svarar han irriterat, självklart. Men inte utifrån samma grund som 99 andra VD:ar som tar sin bonus fast företaget går åt skogen utan för att han är övertygad om att han ska lyckas.

2010 blev Victor Muller utnämnd till Årets entreprenör av Automotive News Europe. Om han nu lyckas rädda SAAB undrar jag vilken slags utnämning som ska räcka.

Han vet exakt vad han vill och han genomför det om så ensam. Han drivs av ett sjusärdeles mod som gör att han tycks kunna genomföra vad som helst. Hans uthållighet påminner om sir Lancelot och nästa SAAB biltyp kanske kan få detta tillnamn.

Visst Kina som blivande majoritetsdelägare kan flytta företaget. Men varför ska de göra det? SAAB tar hand om Europa och kommer att få leda delar av designutvecklingen som passar väst.

Så jag sticker ut hackan och säger till Trollhättan och folket i västsverige som har tappat tron och fått nog. Det finns en som inte ger sig. Jag hoppas innerligt att han lyckas. Men idag är jag nog rätt ensam om att tro på honom och SAAB.

Undra hur många långa näsor vi får se i höst?

Uppdatering 27 juni

Ja Muller står måndag efter midsommarhelgen ensam i SAAB styrelsen sedan chefsjuristen och fackets representanter lämnat skutan. Är det någon mer än jag som känner ynklighetens och feghetens unkna doft sprida sig i Trollhättan. Det är definitivt inte råttorna som kommer att rädda SAAB. Samtidigt går ett kinesiskt företag in och förskotterar betalning för 582 bilar vilket räddar löneutbetalning för juni (120 milj. kr).

Man skulle knappast göra det om man inte har en plan.

Uppdatering 28 juni

Den planerade försäljningen av fastigheter kan gå i lås och inbringar i så fall någonstans mellan 250-300 miljoner kronor. Det garanterar juli månadslön och förhoppningsvis kronofogdens krav bl a de 40 miljoner som ska gå till en av de största underleverantörerna.

Nu behövs ca 500-800 miljoner för att få igång produktionen. Jag tror de kommer.

Uppdatering 29 juni

GM har godkänt Antonov som delägare. Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt meddelar då kryptiskt att: "Först måste en noggrann prövning av Antonov göras". Frågan blir då omedelbart. Har inte denna utredning redan gjorts. Det är klart om man ska ha Beatrice Asks utredningsfart som måttstock så hinner många dö innan något händer.

Här vacklar regeringen och den som borde hålla i frågan, näringsminister Maud Olofsson, verkar nu helt bortkollrad. Att hon inte gör något och inte får kritik för det vittnar bara om att hon nu är en parentes och C krisen fördjupas.

Fredrik Reinfeldt uttalar sig om verksamhetens kommersiella bärighet och menar att den är problemet. – "Jag tycker att det är viktigt att inse att det här inte är tillfället att felaktigt beskriva det som att Saabs framtid ligger någon annanstans än i händerna på ägare och ledning och på förutsättningarna som måste skapas för att med vinst sälja bilar som långsiktigt kan skapa ett starkt företag."

Därmed lägger statsministern sig i företagets idé och plan om överlevnad tillsammans med Kina och en rysk delägare. Detta måste anses vara högst iögonfallande. Det är uppenbart att man döljer fakta som gör att Sveriges regering motsäger sig en lösning som Muller försöker åstadkomma.

Korten på borden, Reinfeldt!

"Saab har fått klart med ett lån på 25 miljoner euro, drygt 230 miljoner kronor, från fonden Gemini Investment Fund. Saab tänker använda pengarna till att betala leverantörer så att produktionen i fabriken kan komma igång igen. Lönerna till de anställda ska nu också vara på väg."

Uppdatering 30 juni

SAAB har beställningsorder på över 10 000 bilar! Det bör inbringa mer än 2 miljarder.

De anställda har fått sina junilöner.

Reinfeldt utlovar att Antonovs ansökan och Antonov som duglig i sammanhanget ska vara utredd inom två veckor (senast 14 juli således)

Antonov vänder sig till Maud Olofsson med ett personligt brev. Välkommen in i matchen Maud.

SAAB hoppas kunna få igång produktionen inom samma tid dvs kring 14 juli.

Undrar hur en lång näsa ser ut på en olyckskorp? Javisst ja SAABs revisorer som ska undersöka Muller.

Uppdatering 4 juli

EIB godkänner fastighetsförsäljningen. Affären ska ge 255 miljoner kronor.
Avtalet klart med Kina. Swedish Automobile, som tillverkar Saab-bilar, har skrivit på ett slutligt avtal om samarbete med kinesiska Pang Da och kinesiska Youngman. Det säkrar 245 miljoner euro och är öppet för ett delägarskap där Antonov ingår.


Uppdatering 7 juli
Regeringen släpper sina panter och godkänner 50, 1 fastighetssförsäljning till Hemfosa.
Nu ska SAAB kunna betala underleverantörer.

Nästa steg
Nu återstår för Muller och SAAB att få till en stark part som kan ge den motor som krävs. Och nästa steg är att efter nästan 50 års produktion kunna bli vinstdrivande.

Uppdatering 11 Juli
SAAB aktien sjunker. Man tror inte att SAAB får igång produktionen till 9 augusti.

Vi får nog räkna med en explosiv utveckling. Med en ostoppbar dynamisk och utrensande process. Sanningens minut kommer. Det blir en prövande period som föregår en nystart kanske inte förrän efter årsskiftet.

Antonov hänger i luften. Uppenbarligen vet man att det inte går att arrangera en finansiering via honom av skäl som man inte kan eller vågar yppa. Återstår kineserna.

Uppdatering 1 Augusti
EIB, europeiska investeringsbanken klargör att det lån som Saab beviljades 2009 givits med förutsättningen att Vladimir Antonov inte skulle få bli ägare Saab.
Ännu har man dock inte klargjort motiven.
Frågan är då hur man ser på att förlora delar av detta lån genom att SAAB nu hotas av konkurs?
Är principen viktigare än överlevnad?

Uppdatering 3 Augusti
Fackförbundet Unionen hotar med att driva Saab i konkurs eftersom tjänstemännen inte fått sina löner i tid. SAAB säljer 5 miljoner Aktier. Agerandet sänker Unionen, tjänstemännen och Trollhätten. Nu finns ingen anledning till lojalitet med Sverige. Så nästa steg är att ta delar av verksamheten utomlands.

Uppdatering 9 Augusti
Kinesiska Youngman planerar för nya modeller . Även om strategin är att anpassa dessa SAAB modeller till en gigantisk asiatisk marknad kan man antagligen utgå från att det också blir en internationell lansering.

Uppdatering 31 Augusti
Senaste dagarna har experterna för miljonte gången överröstat varandra med att nu är slutet nära för SAAB. Idag kommer man med en rapport som fått aktien att stiga med 20% på börsen i Holland.

Uppdatering 15 September
Klart för kinesiska delägare att satsa fullt ut. Man diskuterar en investering om 8 miljarder och ett delägarskap på 54 procent. Det torde innebära att man anser SAAB vara värt kring 15,5 miljarder. Igångsättningen av produktionen kan dock knappast ske före jul. Eller?

Uppdatering 29 Oktober
Trots de svenska jantemotståndarna klarade Muller sent om sider att få till stånd ett avtal som närmast är att beskriva som en avsiktsförklaring snarare än som ett commitment. Så det hänger fortfarande löst

Men kineserna får i så fall SAAB till reapriset 900 miljoner kronor. Det är dock inte Mullers fel. Nu blir det i alla fall något och hellre det än att allt kraschar. Det enda hindret som återstår är GM som har ett krav på 2 miljarder. Är det för dem värt att släppa tekniska "hemligheter" till Kina för att få tillbaka sin investering?

I så fall har Muller lyckats och det bekräftar min uppfattning från midsommarveckan då det nog var få mer än jag, Muller och kinseserna som trodde på SAAB.

Uppdatering 25 November
GM har sagt att man inte vill släppa patent till Kina. Tala istället om vad det kostar. 2 miljarder, 3, 4? Vad är Kina berett att betala?

Uppdatering 22 December
Konkurs. GM förlorade, Muller, Trollhättan, Sverige och Kina förlorade. Vem vinner då?
Att GM fastnat i sitt rigida nej till Kina kanske man kunde tydliggjort lite tidigare. Nu lär priset för att kapa åt sig SAAB bli åtskilligt billigare. Och vilka kommer in och tar för sig av kunskap och teknik bakvägen?

Men det är inte över förrän "the fat lady sings".
Något säger mig att kineserna bara har avvaktat denna utveckling och kommer tillbaka med ett bud på SAAB.

Uppdatering 20 Januari 2012
Kinesiska Youngman påstås lägga ett bud på SAAB. 5 miljarder! Fortfarande ett underpris och GM får väl ingenting!