torsdag 30 juni 2011

Vad ska vi då kämpa för?

Under brinnande krig ville de brittiska generalerna ta pengar från kulturen för att finansiera kriget, men Churchills motfråga var: - "Vad ska vi då slåss för?"

Sveriges Radio rapporterar att Svenskt Näringsliv vill sänka studiestödet till utbildning
för vissa yrkesgrupper som anses ha vara svårare att få jobb. Och det rör kultur i alla dess former.
När vi nu har goda tider så är syftet att få fler att utbilda sig till jobb där det saknas folk.
Visst det kan säkert påverka en del som är osäkra. Men det finns också andra som aldrig skulle göra ett annat val därför att det helt enkelt skulle gå emot hela deras mål med livet.

Jag har skrivit om den traumatiska kampen för min rätt att skapa mig en framtid inom kulturen vilket ledde till att jag tvingade fly hemmet innan fyllda 16. Ernst Hugo Järegård framförde "Kaninen och rovdjuret" i konserthuset 1980. Den pjäsen skulle idag kunna spelas upp för Svenskt Näringsliv. "Nej pappa jag vill inte bli ingenjör, varje cell i min kropp ropar efter något annat."

Visst Svenskt Näringsliv har rätt i att många kulturarbetare har svårt att få jobb och svårt att få betalt. Den olagliga fildelningen som får fortsätta därför att internetleverantörerna inte gjorts till ansvariga utgivare är ett av skälen. De flesta människor skulle nog säga att de klarar sig inte utan musik, film eller böcker. Men är man beredd att betala för det när man kan stjäla det?
Svenskt Näringsliv borde kanske fundera ett varv till och komma fram till hur de kan medverka till att kulturen får den upprättelse, den erkänsla och de ersättningar den förtjänar.

Vill man sedan få mer folk till tekniken så ska kan göra det med lock och intresseskapande inte genom tvång och hot med ekonomiska sanktioner.

Det ligger annars något obehagligt över det som Svenskt Näringsliv nu för fram och det påminner som Nazismens svarta hot: "När jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver".

Kultur kan bygga broar, hela, skapa identitet, uttrycka spänning och sorg, väcka kärlek och skänka glädje. Kultur visar oss vilka vi är. (Föreningen Kulturnätet)