lördag 29 november 2008
Volvo och Saab tillbaka till sina rötter
Då har vi kommit till en situation där Volvo och Saab kan återgå till ett svenskt ägande. Men så utsuddade och avklädda som båda märkena är idag kan man fundera över vilket värde det ligger i att försvara den bilindustri som en gång var näst intill en svensk nationalskatt. Volvo är antagligen lättare att få loss från Ford än Saab som idag är så integrerat i GM. Det finns kanske ändå en möjlighet här. Och det är om Volvo får kravet på sig att ta fram ett nytt smart drivsystem. För att Sverige skall vilja satsa på Volvo och Saab måste det vara med en klar inrikting och högt ställda krav. Slimma programmet. Låt Volvo ta hand om de lite större modellerna och Saab de lite mindre. Men båda ska ha en klar miljöbilsinrikting och då inte på etanol som är rena miljöboven. Otroligt att odla energiskog i Brasilien. Skeppa det över Atlanten och sedan tanka dyrt i Sverige. Nej ett helt nytt tänk krävs här. En annan idé är att låta ingenjörerna på Saab och Volvo utmana varandra. Det företag som lyckas bäst med ett nytt bilkoncept som innebär att vi använder inhemsk producerad drivmedel får fortsatt stöd. Här får antagligen Saab det svårt. De är ju idag mer eller mindre enbart en legotillverkare för en numera amerikansk bil. Finns något know how kvar?