tisdag 10 juli 2012

Guide - hästen med nio liv

Guide - en dokumentärfilm om en häst är baserad på en sann historia. Hästen som idag är 33 år har överlevt bäckenbrott, fraktur, kolik, bilolycka och klarat svåra utmaningar.
Elin är den som räddade hästen och är sedan 29 år dess ägare.

Mitt intresse för historien kan hänga samman med att jag själv har ridit i unga år. Gjorde också beriden militärtjänst i kavalleriet så har jag en del kunskap om hästar i utsatta lägen. Och jo, jag har själv hamnat på sjukan efter en vådlig luftfärd då hästen stannade framför ett hinder och jag fortsatte rakt fram.
Men även om jag inte hade denna bakgrund så tror jag historien hade fångat mig. Den är i sanning hjärtknipande och dramatisk.
Vi har kickstartat inspelningen och kommer i höst att vända oss till de distributions- och TV-kanaler som kan vara intresserade.

Eftersom ämnet och historien är så kärt och angeläget för många, kanske särskilt de som rider och även många häst- och djurintresserade så vill vi att flera ska få en chans att vara "del" av denna fina berättelse.
Projektet presenteras här Guide - Hästen med nio liv.
Tankar om filmen om “Guide – hästen med nio liv”.

Börje Peratt

Börje Peratt SFI Filmdatabas Börje Peratt - IMDb Börje Peratt - Mediedatabas