fredag 25 september 2009

Sveriges Televison i en egen division

Satte mig i TV-soffan och hamnade på Doobidoo med Lasse Kronér som eminent programledare. Gästerna Hanna Lindblad och Per Andersson "mot" Anna Book och Per Fritzell var utsökta val. Av fåniga skäl har jag svårt för "lek och tramsprogram" men här var det bara att böja sig för god underhållning. Samma kväll går Skavlans ett program jag tidigare upplevt som världsklass. Nu hade man kanske givit sig lite för långt ut på grenen. Anna Anka som haft småroller i Baywatch, sedan 2008 gift med sångstjärnan Paul Anka, kom att häcklas av Henrik Schyffert för sin konservativa "ojämställdhetssyn" som hon visat upp i "Hollywoodfruar" . Men kunde man förvänta sig något annat. Schyfferts hela koncept går ju ut på att hänsynslöst skoja med det mesta. Denna grupp av stand up skådisar är ju lika oaktsamma mot sig själva och varandra så varför ska de stryka Anna Anka medhårs. Kulturjournalisten Karin Magnusson jämförde Ankas "livsfilosofi" med 1700-talets rika i feodalsamhället och hennes tjänstefolk med de livegnas situation för 150 år sedan här i Norden. Ja om man bryr sig om de fattiga och sjuka så är man ju kommunist. Anna Ankas världsbild tydliggjordes med en del sanslösa "ståndpunkter". Och vi alla satt där som fiollådor. Lite av lyteskomik blev det trots allt. Och jag skrattade ibland sanlöst åt hennes "medvetslösa" formuleringar. Men Annas oförstånd eller wannabestyrka klarade henne från att bli helt överkörd. Som hon själv uttryckte det "Jag fattade inte vad som hände". Nä, just det. I alla händelser en underhållande och "tankeväckande" TV-kväll. Det är inte ofta man kan säga det.