söndag 8 augusti 2010

Cannes Filmfestival 2010

Våren 2010 var jag med sonen Kim i Cannes på filmfestivalen. Ville både visa och uppleva den med honom.
Vi hade förberett oss med fint designade prospekt på John Bauer och Trägudars Land. Jag hade även med mig material från långfilmen Bella & Real.
Träffade också Mattias Paar och kom att göra Cannes tillsammans med honom. Kim tog slut efter tre dagar och stannade på hotellet resten av tiden.
Paar hade en förmåga att klä sina tankar i ord och lät ibland värre än ett helt omklädningsrum för grabbar. Jo jargongen kändes igen.
Kända skådisar på röda mattan var Hen among hens eller Coq among Coqs. Det lät värre på engelska än på svenska. Höna bland hönor och Tupp bland Tuppar var således de som lyckats. Tror inte det språket skulle vara gångbart i det så politiskt korrekta Sverige. Han höll också tyst på svenska filmklubben och slapp bara ur sig "Grillspett".  Vad han menade med det är dock inte översättningsbart här. Tanken om att bli hackkyckling i det svenska filmmonopolet slog mig. I en så konkurrensutsatt bransch ligger det farligt nära att i alla fall hamna ute i kylan. Kanske hellre det än på ett spett.

Men vi vandrade från den ena visningen till den andra och hade som man säger - a Good Time!

Jag behövde inte fråga vad han menade med de andra hönorna och tupparna. Mycket wannabe och de som var beredda att göra allt för att få vara med i en film.

Detta äcklade Kim och han pallade inte med det han såg där. Jag och Paar var mer luttrade och kunde styra förbi för att se film och framför allt snacka film.

Börje Peratt