måndag 13 augusti 2012

Brottningens heder

En debatt på Facebook med anledning av hur vissa kvinnliga brottare drabbats av en märklig behandling från Brottningsförbundet och Förbundskaptenerna har sin utgångspunkt ur en artikel på min blogg -Sportkommentar.

 Utgör ledarskapet för kvinnlig brottning en belastning?

Egentligen är det kanske frågan om det ledarskapsbråk men det har fått till sin konsekvens att unga aktiva tjejerna i en viss klubb där förbundskaptenen tränar dem favoriseras och andra blir direkt diskriminerade. I debatten skymtar mörka krafter och jag kan inte annat än känna igen en problematik från filmen Bella & Real - The Movie där manschauvinism hotar särskilt kvinnorna i deras strävanden efter att få leva sitt liv och förverkliga sina önskningar.

En av de förfördelade brottarna är Ida Theres Nerell. Hon säger sig nu vilja tävla för ett annat land. Detta är en slags landsflykt som utgör huvudtemat i Bella & Real som jag formulerat i texten och musiken "Fri främmande land". Musikvideo Fri i främmande land.

Flera inblandade i brottningen protesterade mot mitt inhopp i diskussionen och menade att min beskrivning var illa underbyggd, överdriven och att jag inte hade mandat att kritisera.

Så dyker en ung tjej upp i debatten, Sandra och beskriver sin situation. Brutalt och ärligt avslöjar hon hur rätt min kritik är. Hon har brottats på elitnivå och fullföljt det som krävs för att bli uttagen till VM ändå sviker man henne. Det hon skriver är väldigt avslöjande och hon har nu fått mod och stöd att gå vidare.

Brottningsförbundet är säkert inte ensamma och problem finns överallt men man måste ta tag i detta för att inte förlora kampen om aktiva.

 Börje Peratt