söndag 24 juni 2012

August Rush, en film som fick mig att minnas

Midsommardagen visade kanal 5 filmen  August Rush om en pojke med säregen musikalisk begåvning. Jag kommer inte i närheten av den men kunde ändå känna igen hur han fick musiken till sig. Förstår också att den som skrivit manuset antingen själv har haft liknande upplevelser av kreativiten bakom musikskapandet eller har tagit del av en kompositörs förklaring av processerna.

Hur som helst inspirerade detta musikskapande mig till att också klargöra några av de processer som jag känner igen och jag formulerade dem som bitterljuva nostalgiska hågkomster på bloggen Text och Musik med rubriken Att lyssna.

Även om filmen gav mig kluvna upplevelser så fick den mig att minnas och det är jag tacksam för.

Egna produktioner som sprungit fram ur detta:
Fri i främmande land - Bella & Real - YouTube
Ohma  Musik CD
Den Fagre musikalen

Börje Peratt