fredag 6 juli 2012

Samtal med ... artiklar med modiga människor

Samtal med ... är en artikelserie baserad på intervjuliknande samtal med personer som jag funnit intressanta främst av det skälet att de följt sin inre röst, sin nyfikenhet att kompromisslöst upptäcka världen och att pröva sina gåvor och talanger.

Med min bakgrund som filmare ville jag från början genomföra samtal med regissörer, ta reda på vad som drivit dem, hur de blev som de blev.

Först ut blev Samtal med Lárus Ýmir Óskarsson, född 1 mars 1949 i Reykjavik, Island.
Samtal med regissören Lárus Ý. Óskarsson – Mänsklig kraft återuppbygger Island.

Sedan följde Samtal med Daniella Gordon, sing and songwriter och terapeut. Mitt upp i detta dök plötsligt namnet Uri Geller upp, jag fann hans kontaktuppgifter och fick snabbt till ett mycket givande samtal: Samtal med Uri Geller, mystiker.

Samtal med Marianne Ahrne genomfördes vid hennes köksbord en försommardag och gav en självutlämnade och känslosam inblick i hennes utveckling både som människa och kreatör.

Senast publicerade artikel är Samtal med Mattias Titus Paar, 28 årig filmregissör.

Artiklarna finns på Humanism & Kunskap och puffade på NewsVoice.

De är mer uförligt presenterade här

Samtal med … Möt spännande människor.

Börje Peratt