lördag 14 juli 2012

Try again, vetenskap och citat

När jag nu är på G med ett nytt vetenskapligt projekt (Try again) i samarbetet med en av Nordens föregångare inom mental träning Lars-Eric Uneståhl började jag leta upp bakgrund och citat för att presentera projektet och bland dem hittade jag ett som visar på skillnad mellan vetenskap och skapande.

”Lögnen är för pragmatikern ett praktisk sätt att omvandla sanningen vilket påminner om filmarens, journalistens och författarens sätt att omskapa verkligheten.” (Börje Peratt, Den raka vägen, seminarium på Journalisthögskolan, 1980)

Så här med 30 år på nacken låter det fortfarande rimligt. Man skulle kunna lägga till att det kan bli lätta att fabulera även då man försöker övertyga andra om mediala förmågor eller sin egen ideologis förtjänster.
Vetenskapen kräver således den högsta formen av integritet och moral. Denna tanke föder fram krav på personlig karaktär.

Vetenskapen är att söka fakta som ger underlag för förståelse av världen och för vetenskaparen innebär det krav på den högsta formen av integritet och moral så att det även riskerar fundamentet för allt man tror på och står på. (BP, 2012)

Det är med spänning och förväntan jag går in i detta projekt nästan som då jag åtog mig att som mental Coach medverka till att AIK höll kvar sig i elit 1998. Även då med inslag som förvånade både mig och andra som med dikten Du är.

Coacha med Livskompassen

Börje Peratt

Börje Peratt SFI Filmdatabas
Börje Peratt - IMDb
Börje Peratt - Mediedatabas
Börje Peratt - Sverige | LinkedIn
LIBRIS
Medvetandets Uppkomst
Börje Peratt - Böcker