fredag 6 maj 2011

Toward a Science of Consciousness

Christer Perfjell, Mind Event har lyckats organisera en imponerande seminarievecka på Stockholms Universitet 2-8 maj 2011. Över 200 forskare från hela världen som ligger i framkant när det gäller kvant, hjärna och varseblivning föreläser (program). Fick sent klart för mig detta event och anmälde mig som volontär. Får skylla på att jag suttit på min kammare för att slutföra min egen 20-åriga forskning "Om medvetandets uppkomst".

"Succébo", första delen i en trilogi kom från tryckeriet veckan innan konventet och den andra "Tolv Sinnen" är på G. I allt korrarbete är det lätt att hamna i ett tunnelseende och nästan missa den fantastiska möjligheten att träffa folk som ju forskat på det jag nu presenterar och varav jag refererar till flera av dem. Tajmingen är således extraordinär. Tack Helene Lundgren för att du tipsade.

Som volontär var jag beredd att göra det man bad mig om och då jag guidade en moderator till en föreläsningssal sprang koordinatorn ifatt mig och undrade om jag kunde ta över och köra tekniken där. Visst sa jag och frågade moderatorn vilket ämne som gällde. "Quantum"! Det märkliga med detta var att jag på morgonen hade önskat mig att få delta på ett seminarium om detta ämne och plötsligt kom det helt naturligt.
Tack vare att jag fick hjälpa flera föreläsare att mata fram sina bilder blev fokuset på föreläsningen intensiv. Den finske hjärnforskaren Matti Bergström och amerikanen Casey Blood gav i praktiken stöd till de slutsatser jag själv kommit fram till. Tror jag? För säkerhets skull ber jag dem kolla och ska försöka inleda en dialog.

Casey Blood har skrivit "The Way from Science to Soul; Integrating Physics, the Brain, and the Spiritual Journey".
Matti Bergströms och Pia Ikonens "Growing People" är ett stöd för de slutsatser jag presenterar i tredje boken i trilogin "Försök igen".


Börje Peratt

Medvetandets Uppkomst | On the Origin of Consciousness

Succébo-fröet till framgång - Börje Peratt - 9789197788014 | Bokus

Tolv Sinnen - Börje Peratt - 9789197788021 | Bokus

Försök igen - Try and try again - Börje Peratt - 9789197788038